Yapı Kullanma İzni

İnşaatı bitmiş, eski veya yeni yapının kulanım izni (iskan) ilgili kurumdan hazırlıkları yapılıp müracaat sonrası işlemlerini yapıp iskanını alıyoruz.

Yapı Kullanma İzni (iskan) Nedir?

Yapı kullanım izin belgesi sadece ruhsatlı yapılara verilen resmi bir belgedir. Sadece yetkili kişiler tarafından alınabilir. Ruhsat alınmadan inşaatına başlanan binalara ya da ilgili olmayan kişilere verilmez. Taşınmaz mülk için geçerli bu belgeyi öncelikle inşaat sahibi, müteahhit ya da noterden alınan belge ile yetki verilen kişiler alabilir. Kendi üzerinize olmayan bir yapı için online sorgulama yapamaz ve iskân alamazsınız.

Yapı Kullanma İzin Belgesi (iskan) Nasıl Alınır?

  • Yapı kullanma izin belgesi alabilmek için yeterli şartları sağlıyorsanız gerekli birimlere ulaşarak dilekçe doldurarak süreci başlatabilirsiniz.
  • Dilekçenin ardından İmar Müdürlüğü’nden yetkili kişiler inşaat alanının gerçekten şartları karşıladığına dair yerinde tespit etmek için ziyarette bulunurlar. Eğer yapınız talimatlara uygun ise belgenizi alabilirsiniz. Değilse de gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra tekrar başvurabilirsiniz.
  • Yapılan başvuru üzerine idarece yapılan tespitte yapıda fen ve sağlık kuralları yönünden eksiklikler tespit edilir ve bu eksikliklerin giderilmesi için yapı sahibine tebligatta bulunulur ise izni verilmiş olmayacağı için yapı kullanılamayacaktır.
  • Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğine göre yapının mevzuata uygun bulunması halinde, 1 ay içinde yapı kullanma izin belgesi düzenlenir. Bir sorun olması halinde, eksikliklerinin tamamlanarak yapının mevzuata uygun hale getirilmesi istenir.
  • Aykırılıklar giderilmediği sürece yapı kullanma izni düzenlenmemektedir.
  • Eksikliklerin tamamlanmasından sonra, aynı süreç izlenerek yapı kullanma izin belgesi düzenlenerek yapı kullanma izni verilir. Yapı kullanma izin belgesinin birer örneği, mal sahibi ve/veya sahiplerine, yapının müteahhidine, projeden sorumlu kişilere verilir.
  • Yapı kullanma belgesi için koşulları sağlıyorsanız sizden noter onaylı bir taahhütname talep edilir.
  • İnceleme sonrası alınan taahhütname Yapı Kullanma İzni Amirliği’ne teslim edildikten sonra diğer aşamalara geçilir.
  • Taahhütnameden sonra harç, katılım payı ve emlak vergisi ödenmeli ve makbuzla belgelenmelidir. Tüm bu işlemleri tamamlandığınızda oturum iznine sahip olursunuz.

    İskan Ruhsatı İçin Gerekli Belegeler Nelerdir?

    Yapının bulunduğu bölgedeki belediyelere doğrudan başvuru yapılarak yapı kullanım izni alınabilir. 


İskân belgesi için gerekli belgeler şu şekildedir;

  • Yapı Kullanım İzni istemiyle yazılan dilekçe
  • Tapu kaydı bilgileri
  • Vergi Dairesi’nden "Borcu Yoktur" yazısı
  • Dış Kanal Belgesi (İZSU)
  • Proje Müellifleri Raporu
  • Yapı Denetim Kuruluşu’ndan alınan belge
  • Telekom Vizesi
  • SGK’dan alınan "Borcu Yoktur" Belgesi.
  • Yapının Cephe fotoğrafları (13 x 18 cm ölçülerinde)
  • Çevre Temizlik ve Emlak Biriminden alınan "Vergi Borcu Yoktur" yazısı

Bu belgeler temin edilerek yapı kullanım izni başvurusu yapılabilir.


İnşaatta asansör bulunuyorsa ek olarak istenen belgeler:

  • Mühendislerin SMM Belgeleri,
  • Muayene fişi,
  • Uygulama projeleri,
  • Asansör firmasından; TSE Belgeleri,
  • Garanti Belgesi,
  • 4 Adet Muayene Raporu,
  • Sığınak Raporu,
  • Yangın Tesisat Raporu.

Hızlı iletişim
  • +90 543 299 20 46
  • +90 543 299 20 46
  • dolunaymimarlik@gmail.com
İletişim Formu
Hızlı iletişim